tiistai 20. syyskuuta 2016

Negatiivinen mainos – positiivinen bisnes?

Terveyspalveluja tuottavan Mehiläisen mainoskampanja "Hammasvarteista" jatkuu nyt myös some-kampanjana.
Mainoksen tavoite on siis "herättää keskustelua hinnoista" – ei irvailla naishammashoitajille tai resupekkahammaslääkäreille pienillä vastaanotoilla. Näin vastasi Mehiläinen aiempaan blogikirjoitukseeni, mistä heille kiitos.
Mainos on herättänyt paljon harmistuneita ja suuttuneita kommentteja myös Mehiläisen omilla facebook-sivuilla. Mainos nähdän seksistisenä ja pienempiä vastaanottoja pilkkaavana. Sinnikkäästi Mehiläinen sitä keskusteluketjuissa kuitenkin jaksaa puolustaa.
Mainosten tavoitehan on jättää ihmiseen jokin jälki; herättää tunteita. Ärsyyntyneisyys on sekin tunne. 
Harri Jalonen ja Laura Heinonen kirjoittavat tänä vuonna ilmestyneessä Negatiiviset tunteet, positiivinen bisnes - kirjassa tutkimuksiin perustuen, miten tärkeää yritysten on osata suhtautua negatiiviseen julkisuuteen. 
Viime vuonna toinen iso terveyspalveluyritys, Pihlajalinna, karahti ikävään mediajulkisuuteen johtajansa esiintymisellä, joka koettiin seksistiseksi. Pihlajalinna pyysi julkisesti anteeksi.
Mehiläisen fb-sivuilla vastataan kaikkiin kommentteihin ja kysymyksiin – myös niihin inhottaviin ja epämääräisiin syytöksiin.
"Yksi tärkeimmistä asioista on sen ymmärtäminen, että sosiaalinen media ei ole yksi uusi väline yritysten markkinointiarsenaalissa. Televisio-, printti- ja muista markkinointikanavista poiketen sosiaalisen median voima perustuu vuorovaikutteisuuteen", kirjoittavat Jalonen ja Heino.
Niin paljon kuin arvostankin Mehiläisen osaamista ja henkilöresursseihin panostamista sosiaalisessa mediassa, jään kuitenkin miettimään pienten terveyspalveluyritysten mahdollisuuksia. Niillä ei ole mitään jakoa mielikuvamarkkinoinnissa, koska pienillä vastaanotoilla ei voida roikkua somessa vastailemassa asiakkaiden postauksiin.
Some-sodassa Goljat voittaa Daavidin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti