Tunnelmakuvaus on Helsingin Sanomain (21.6.18) jutusta,
jossa matkataan Tuure Kilpeläisen kanssa keikalle Vaasaan. Kaihon karavaani
-orkesterin festarikeikalla on siis rento meininki, vaikka yleisö on
kangistunutta keski-ikäistä.
Jutun kirjoittaja on kokenut musiikkitoimittaja, jonka oma
ikä Wikipedian mukaan alkaa vitosella.
Vaikka kyseessä lienee lipsahdus, se on hyvin paljastava. Lapsus
kertoo, mitä me ihmiset ajattelemme iästä, iän mukaisesta sopivasta käytöksestä
sekä musiikin kuuntelemisen ja nauttimisen muodoista.
Musiikkihan on aina ollut hyvin hierarkinen ja
kulttuurisidonnainen taidemuoto.
Afrikan alkuasukasheimojen musiikkia ja etenkin tanssia
pidettiin valkoisten valloittajien keskuudessa niin sopimattomina, että ne lähes
tukahdutettiin. Nykyisin afrikkalaista tanssia opetetaan kursseilla, joissa
tavoitteena on kehon ja ilmaisun vapauttaminen.
Klassinen musiikki taas mielletään hienommaksi kuin ns.
kevyt musiiki. Klassisen musiikin konserttisaleissa jo jalan naputus lattiaan
herättää paheksuntaa. Toki entisaikaan klassisen musiikin tahtiinkin on
tanssittu, mutta askelet ja kuviot olivat tiukkaan säänneltyjä. Nykyisin
teinimme opettelevat näitä tansseja lukioissa, mikä sopiikin hyvin suomalaiseen
hillittyyn koulukulttuuriin.
Baletti on klassisen musiikin epäeroottisin tanssityyli,
jossa sukupuoliroolit ovat selkeät ja kehon käyttäminen ja esittäminen erittäin
kurinalaista. Vaikeus ja vaativuus on toki osa baletin taikaa ja lumoa. Balettia
pidetään tanssin kruununjalokivenä, jota arvostetaan ja rahoitetaan ihan eri
tasolla kuin mitään muuta tanssikulttuuria.
*
* *
Yksi kevään hauskimmista illoista tuli vietettyä Madridissa,
jossa päädyin mieheni kanssa paikalliseen K40-diskoon. Suurta ravintolaa
hallitsi valtava tanssilattia, jossa veivattiin hiki päässä lattareita.
Tunnelmaa ei kangistanut lainkaan se, että lattia lainehti tanssikansaa, jonka
ikä alkoi enimmäkseen seitsemällä. Disko avautui jo alkuillasta, ja puolen yön
jälkeen väki alkoi ”nuorentua” eli keski-ikä laski sinne kuudenkympin
tienoille.
Elävän orkesterin tahdissa mentiin niin salsaa, sambaa kuin
ihan vaan vapaalla tyylillä. Näyttävästi pukeutuneet naiset eivät peitelleet
muotojaan eivätkä ikäänsä – mieshän ei latinokulttuurissa ole koskaan liian
vanha mihinkään. Pääosassa oli tanssiminen, drinkkilasit odottivat servetillä
peitettyinä pöydissään. Kymmenen euron sisäänpääsyyn sisältyi yksi juoma.
Suomessa tanssiravintoloita kuopataan, koska
ravintoloitsijoiden mukaan ”tanssikansa ei juo eikä tuo rahaa”.
Onneksi sentään
festarit ja lavat yhä elävät, jotta kaavoihinsa kangistuneet
musiikkitoimittajat joutuvat edes kerran kesässä kohtaamaan bailaavat
keski-ikäiset suomalaiset.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Salon Seudun Sanomien kolumnipalstalla 4.7.2018.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Salon Seudun Sanomien kolumnipalstalla 4.7.2018.