Kantelu oli kohdistunut Terveys-Hymyn numeroon 10/2016. Sekä kantelijan että neuvoston mukaan lehden jutut olivat kritiikittömiä ja mainosmaisia käsitellessään itsehoitotuotteita ainoastaan positiivisten käyttäjäkokemusten kautta.
Neuvosto totesi, että lehdessä julkaistuilla jutuilla ja mainoksilla oli selvä yhteys: "Lähes kaikista Terveys-Hymyssä 10/2016 mainostetuista tuotteista oli juttu joko edeltävässä tai seuraavassa Terveys-Hymyn numerossa. Piilomainontaan viittaa myös se, että sama henkilö vastaa juttujen kirjoittamisesta ja ilmoitusten myynnistä."
Olen nyt JSN-kauteni (2014–2016) päätyttyä jaksanut kahvipöydissä ja viestintäluennoilla vakuuttaa, että langettava päätös on toimittajalle aina kova paikka.
Kun nyt olen valmistellut taas esitelmää ja yhtä blogi-tekstiä, tartuin Terveys-Hymyyn ja rupesin lukemaan sen uusia ja vanhoja juttuja. Vaikka nettisivuilla ei pahemmin mainoksia olekaan, löytyi ensi katsomalta asetelma, jossa vierekkäin asettuvat "nätisti" havupuu-uutejuoma ja sen uskomattomasta tehosta kertova juttu.
Ylläoleva juttu on ilmestynyt JSN:n päätöksen jälkeen. Mikään ei ole siis muuttunut!
No, jospa ei oltu vielä ehditty korjata konseptia...
Tuoreimmat jutut tuovat ilmi karun totuuden. Mitään korjausliikettä on tuskin odotettavissa. 9. helmikuuta 2017 päivätyssä jutussa Ritva Salminen kehuu oman luontaistuotekauppansa myymää valmistetta, joka pienensi hänen suonikohjunsa. Kauppa on mainittu oikein kunnolla, nettiosoitetta myöten.
Minkä Evira kieltää, sen Otavamedia sallii?
Terveys-Hymyä julkaisee Otavamedia. Miettimään jäin, eikö Julkisen sanan neuvostoa arvosteta enää sielläkään?
Toisaalta Terveys-Hymyn toiminta on sallittu niin kauan, että piilomainontaa ilmeisesti katsotaan konsernissa läpi sormien. Mielenkiintoista onkin, että Otavamedia sallii sen, minkä elintarvikkeiden turvallisuutta vahtiva Evira kieltää.
JSN:n käsittelemässä kantelussa yhtenä juttuna on mukana artikkeli, jossa kantelijan mukaan mainostetaan Regulat-nimistä luontaistuotetta. Terveys-Hymyn jutuillehan on ominaista, että jutussa on mainittu vain yksi tuote kauppanimeltään. Päätoimittaja Mika Lahtosen vastauksessa JSN:lle todettiin, että kommentit ovat sensuroimattomia ja perustuvat haastateltavan omiin kokemuksiin. Toimittaja tai lehti ei siis ikään kuin määrittele, ovatko väitteet totta vai eivät.
Erityisen mielenkiintoiseksi tuon Regulat-jutun tekee se, että Evira oli antanut kesällä 2016 Harmonia Life Oy:lle markkinointikiellon koskien sen myymää Regulat-valmistetta. Markkinointikiellossa luetellaan erikseen yhtiön tuottamia markkinointimateriaaleja ja esitteitä.
Terveys-Hymyn journalismiin ei Evirakaan voi vaikuttaa, sillä Regulat-tuote saa tuhansien merkkien pituisen ilmaisen mainoksen Terveys-Hymyssä jutussa "Moni vaiva johtuu entsyymien puutteesta”. Juttu on julkaistu Terveys-Hymyn verkkosivuilla 19. lokakuuta 2016. Jutussa haastateltu "kokemusasiantuntija" on luontaistuotteiden myyjä.
Lähetin sähköpostin Otavamedian perhelehtien julkaisujohtajalle ja kysyin, mitä me toiset toimittajat voimme vastata median yleisölle, joka miettii, onko Julkisen sanan neuvoston päätöksillä mitään vaikutusta. Tähän asti olen itse luottanut, että ON.
Toivon mukaan minulle myös vastataan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti