Tajusin toimittajan työstä
jotain ensi kerran joskus 16-vuotiaana. Meille Korpilahden lukioon tuli
uskonnonopettajan sijaiseksi parhaan ystävättäreni isä, teologi ja
lestadiolaispappi. Silloin ihan 70–80-lukujen vaihteessa oli meilläkin, keskisuomalaisessa
pikkukunnassa, herätty pussailemaan koulussa – keskellä kirkasta päivää! Se oli
todella trendikästä. Osa pussaili aidosti rakastuneena, osa taisi pussailla
ihan vaan näyttämisen halusta.
Uskonnonopettajan sijaisemme
oli kauhuissaan. Hän näki myös pussailuun kehottavia, suorastaan lietsovia
raittiusjulisteita, joita oli ympäri koulua. Niissä nuoret söpöt tyttö ja poika
ovat diskossa ja kädet toistensa kaulalla ja lanteilla – siis tanssivat
hitaita. Teksti houkutteli viihtymään ilman päihteitä.
Uskonnonopettaja määräsi julisteet
poistettaviksi.
Olin järkyttynyt. Valistaja
raittiusjulisteiden takana oli nimittäin minä, nuorisopoliitikko ja Maaseudun
raittiusliiton nuorisojaoston kantavia voimia. Rehtori oli antanut luvan
julisteiden kiinnittämiseen ja kerrankin viesti päihteettömyyteen oli ilmaistu
nuorten kielellä.
Kun raittiusjulisteiden
sensuuri ei riittänyt, vs uskonnonopettaja kirjoitti paikalliseen
Korpilahti-lehteen koulun riettaasta menosta. Nuorten moraalin laskusta – ja
sellaisesta.
Tuohduin lisää. Kun kerran
nimimerkillä sai kirjoittaa, minä kirjoitin lehden nuorten palstalle
vastakirjoituksen. Kerroin hellyyden tärkeydestä, nuorten oikeuksista tunteiden
ilmaisuun. Kysyin, miksi nuoret voivat nyrkkeillä, mutta eivät pussata. Kirjoitin
tietysti nimimerkillä, kuten tuolloin oli tapana.
Opettaja kirjoitti vastaan.
Paheksui lisää. Minä vastasin, luonnollisesti. Rintamalinjat asettuivat
asemasotavaiheeseen. Lehdessä, eivät koulussa. Koulussa sain yhä
uskonnonkokeista kymppejä ja olin tämän papin esikoistyttären hyvä ystävätär.
Tajusin silloin konkreettisesti,
mikä voima tiedotusvälineillä on. Paikallislehteen kirjoittamalla äänensä saa
kuuluviin myös ihminen, jolla ei ole valtaa muualla yhteiskunnassa. Liian nuori
ja liian vanha, liian köyhä, liian tuntematon, liian ruma ja liian vallaton.
Lehdessä yksi ihminen voi puhua suuta suuremmalla, nousta kapinaan, jopa
lietsoa sitä.
Toivon, että tuo sama tunne
oli myös uskonnopettajallani, että hänkin sai äänensä kuuluviin. Olihan hän oman
maailmankatsomuksensa näkökulmasta aidosti huolissaan nuorista. Ajattelen
hänestä yhä lämpimästi, vaikka meillä tuo ilmaisunvapausepisodi olikin.
* * *
Tämä tarina on palannut taas
elävästi mieleen näin päivinä, kun olen lukenut junamatkoillani teologian
tohtori Juhana Torkin kirjaa ”Tarinan valta – Kertomus luolamiehen paluusta”.
Se todistaa, että jos haluat muuttaa maailmaa ja vaikuttaa ihmisiin, sinun on
osattava kertoa tarinoita. Juhana Torkki kuitenkin painottaa, ettei
menestyksekäs tarina synny ilman tunnetta.
Pienen muistelun herättämän
tunnekuohun vallassa paljastan nyt teille: Tuo uskonnonopettajan sijaisemme,
lestadiolaispappi, oli Juhana Torkin isä. Tätä tarinaa Juhana ei ole
kuullutkaan, vaikka eräs koskettava tarina hänen isänsä lapsuudesta on
esimerkkinä kirjassa.
Tällä tarinalla alkoi kiitospuheeni Tiedetoimittajien Valon päivän juhlassa maanantaina 3.2.2014, jolloin kävin pokkaamassa Vuoden tiedetoimittaja -palkinnon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti