"Kirurgitaituri
Vieno Skalpelli meillä vielä tämän viikon. Uskomaton tarjous sappikivien
poistoon. Katso nettisivultamme video suoraan salista!"
Kun sote-alueet aloittavat toimintansa vuonna 2019,
kohdistuu niihin valtava mielenkiinto ja julkisuus. Julkisuusmyönteisimmat
sosiaali- ja terveydenhuollon johtajat ja julkkislääkärit keräävät
mediahuomiota. Moderneimmat heistä pitävät viikottaista blogia. Sote-alueiden
viestintäyksiköt twiittaavat ja whatsuppaavat aktiivisten potilaiden kanssa. Onhan
käynnissä jatkuva kilpailu ennen kaikkea potilaiden, mutta myös kunnallis- ja
aluehallintopoliitikkojen huomiosta.
Ne terveydenhuollon toimijat, joiden viestintäosastot ovat
iskukykyisimmät, houkuttelevat suurimmat asiakasvirrat – eli keräävät
voittajina suurimman rahapotin. Raha seuraa potilasta -iskulause toteutuu myös
niin, että raha seuraa mediahuomiota.
Sote-alueilla järjestettävät sosiaali- ja terveyspalvelut hankitaan
niiltä, jotka arvioidaan tehokkaimmiksi. Vaikka hoidon laadun ja vaikuttavuuden
mittarit kehittyisivät kuinka objektiivisiksi ja vertailukelpoisiksi, on
toimijoiden maineella ja julkisuuskuvalla tulevaisuudessa yhä suurempi
merkitys.
Maineenhallintatyö ja julkisuuskuvan kirkastaminen on jo
aloitettu muutamissa sairaanhoitopiireissä ja sairaaloissa. Niissä hallitaan myös
sosiaalisen median käyttö. Suosittelen tutustumaan vaikkapa Pirkanmaan
sairaanhoitopiirin ja Tampereen yliopistollisen keskussairaalan
facebook-sivuihin. Kanta-Hämeen keskussairaalassa tai Etelä-Pohjanmaansairaanhoitopiirissä johtajat päivittävät blogejaan useammin kuin monessa
suuressa yrityksessä.
Matka vuoteen 2019 on pitkä ja kivinen siellä, missä terveyskeskuksen
johtajan blogi on päivitetty edellisen kerran elokuussa ja päivystyspotilaat
postailevat jonotusaikojaan sairaalan epävirallisille facebook-sivuille.
Ohituskaistaa pyyhältävät hurjaa vauhtia etenkin yksityiset
yritykset. Ne ovat joutuneet kilpailemaan asiakkaista ja lääkäreistä jo kauan,
joten niille viestintä ei ole "ylimääräinen pakko", vaan osa
yrityksen arkea. Ei olekaan ihme, että mediakeskustelussa
terveyspalveluyritysten toiminta on saatu kuulostamaan dynaamisemmalta kuin
julkisten organisaatioiden.
Yksityisilläkin on silti paljon opeteltavaa: ne joutuvat
sopeutumaan mediaympäristöön, jossa julkista palvelua tuottavia toimijoita
vahditaan eri tavalla kuin pörssisalaisuuksilla suojattuja yrityksiä. On
hyväksyttävä julkinen keskustelu rahankäytöstä, voitoista ja verojenmaksusta. Omille
työntekijöillekin on sallittava sananvapaus mediassa.
Tämän sai kokea äskettäin Posti Group Oyj, joka antoi
varoituksen lappilaiselle pääluottamusmiehelleen tämän mentyä lehdessä
kertomaan henkilöstön näkökulmasta, mistä postinjakelun ongelmat johtuvat.
Sananvapautta vaaliva Julkisen sanan neuvosto antoi
asiasta lausuman, jossa muistutti Postin hoitavan lakisääteistä palvelua,
jolloin sen tulee myös sietää itseensä kohdistuvaa julkista arvostelua.
Kansalaisten kuuluu saada tietää, miksi posti ei kulje luvatulla tavalla. JSN:n
mielestä varoituksen antaminen pääluottamusmiehelle oli sananvapauteen
kohdistuva toimenpide, joka on omiaan kaventamaan kansalaisten ja median
tiedonsaantimahdollisuuksia.
Kun julkinen terveydenhuolto opettelee kehumaan
itseään, yksityiset terveyspalveluyritykset joutuvat kasvattamaan sietokykyään
suhteessa epämukaviin kysymyksiin.
LISÄYS 12.12.15: Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtajan blogissa 11.12. kommentoidaan kolumniani ja pohditaan, voiko julkisuutta hallita. Blogi linkattu kirjoitukseeni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti