Biologian
professori Daniela Kaufer on luvannut ohjelman mukaan kertoa, miksi pieni
stressi on hyväksi aivoille. Tiedetoimittajien maailmankongressin retkipäivänä
San Franciscon yliopistojen kampuksille olemme joutuneet valitsemaan kymmenien
jännittävän kuuloisten otsikkojen välillä. Olemme poimineet mukaamme
juomatölkit sekä tuhdit lounasleivät ja istahtaneet nuhjuisen luokkahuoneen koville
tuoleille.
Israelilaissyntyinen
Kaufer aloittaa kertomalla omasta taustastaan ja hyvään amerikkalaiseen tapaan
jatkaa kiittämällä kesällä edesmennyttä mentoriaan, anatomian professori
emerita Marian Diamondia.
Odotamme perinteisiä diasulkeisia mutustellen
eväitämme – mutta Kaufer avaakin valkoisen muoviämpärin ja nostaa sieltä esiin
kokonaiset ihmisaivot.
Leipä juuttuu
hetkeksi kurkkuun, mutta nielaisuakin nopeampi on liike, jolla kaivamme
kännykät esille ja pelmahdamme professorin ja aivojen ympärille. Hellän
arvostavasti Kaufer kääntelee harmaanvalkeaa elintä kerraten aivojen osia ja
niiden toimintaa. Parinkymmenen hengen kuulijajoukko on ensin hiirenhiljaa, kunnes
kysymykset aivojen haltijasta alkavat sinkoilla. Kaufer toteaa, ettei kehonsa
anatomian opetukselle luovuttaneesta ihmisestä tiedetä paljoakaan. Palaamme
paikoillemme.
"Haluatteko
vielä nähdä Albert Einsteinin aivot?" professori Daniela Kaufer kysyy ja avaa pienen harmaan
pahvilaatikon varoen. Varovaisuus johtuu hänen opettajansa varoituksesta –
laatikon pohja kuulemma uhkaa nostellessa pettää. "Tyypillistä täällä
Berkeleyssä, jossa kaikki tuppaa hajoamaan" Kaufer hymyilee. Kiiruhdamme
uudelleen professorin ympärille. Laatikosta pilkistää kolmisenkymmentä lasilevyä.
Sitten hän ottaa
esille Einsteinin aivot.
Aivoleikkeet on
kiinnitetty lasilevyille, joita Kaufer nostelee laatikon kannelle. Näemmekö
edessämme suurta neroutta? Kuulemmeko historian siipien havinaa? Pysähtyykö
aika?
Luokkahuoneen
ilmastointi hurisee ja kännykät naksuvat hiljaa. Sanon mielessäni itselleni:
Koet tällaisen hetken ehkä ainoan kerran elämässäsi, älä tuhlaa sitä vain
kameran räpläämiseen.
Pian Kaufer
asettelee rasian kannelle ottamansa lasilevyt takaisin. Siirrymme perinteiseen
esitelmään, mutta sen sävy on hetkessä muuttunut. Olimme tulleet paikalle
aivoista kiinnostuneina, mutta luennoitsija tarjosikin meille ainutlaatuisen
kokemuksen.
Marian Diamond (s.
1926) oli saanut vuonna 1984 nämä valmiit leikkeet Princetonin yliopistollisen
sairaalan patologilta, Thomas Harveylta, joka oli ottanut aivot talteen Einsteinin
ruumiinavauksessa vuonna 1955. Useampaan osaan palastellut aivot olivat
tutkijoiden ulottumattomissa aina 80-luvun puoliväliin saakka, joilloin osia jaettiin muutamalle tutkijalle. Diamondin ryhmä pystyi muun muassa osoittamaan,
että Einsteinin aivoissa oli normaalia enemmän gliasoluja liittyneinä
hermosoluihin. Ero on tilastollisesti merkitsevä vasemmassa aivopuoliskossa
(alueella 39). Einsteinin aivoja tutkitaan yhä, ja muissa tutkimuksissa on muun
muassa havaittu vasemman ja oikean aivopuoliskon välisen yhteyden olleen
keskimääräistä kehittyneempi.
Kaufer jatkaa
osaltaan Diamondin tutkimuksia elinympäristön ja aivojen toiminnan
vuorovaikutuksellisuudesta. Mitä elämyksellisempi, virittävämpi ja
terveellisempi ympäristömme on, sitä kerroksellisempi on aivokuoremme – ja sitä
luovemmin ja tehokkaammin aivomme toimivat. Älykkyydessäkään ei ole kyse vain
siitä, millaisilla aivoilla varustettuna synnymme, vaan myös mahdollisuudesta
käyttää ja kehittää niitä koko elämän ajan. Oppiminen ei synny itsestään,
työmuistin kehittäminen vaatii työtä, välillä jopa pientä painetta – ja silloin tällöin jopa pysäyttäviä
kokemuksia.
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Lääkärilehden kolumnipalstalla 17.11.2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti