Näin kertoi Ylen uutinen kaupasta kesällä 2015. Aiheesta oli tehty myös uutisvideo, jonka pystyy katsomaan nettijutusta. Ainoa haastateltava oli myymälän
päällikkö, joka sai estoitta kehua, miten kätevää ostaminen on uudessa mini-Ikeassa.
Ennen kaikkea: merkittävä huomioarvo ilman senttiäkään
mainosrahaa! Markkinahenkisen jutun ansiosta Ikea säästi kymmeniä tuhansia
euroja.
Ei olekaan ihme, että Ylen jutusta kanneltiin hyvää
journalistista tapaa valvovaan Julkisen sanan neuvostoon. Journalistin ohjeissa
(JO16) todetaan yksiselitteisesti: "Ilmoitusten ja toimituksellisen
aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava".
Jos tiedotusväline sekoittaa uutisen ja mainoksen,
kuluttajan on ennen pitkää vaikea uskoa edes uutisiin. Kyse on uskottavuuden
lisäksi kannattavuudesta: mainoksilla kustannetaan uutisten tekemistä, mihin
pelkät tilausmaksut eivät riitä.
Vaan onko sillä väliä, saadaanko informaatio mainoksesta vai
jutusta? Pääasia, että tieto liikkuu vapaasti ja saamme tietää uusista asioista
ja tavaroista. Blogeissa testaillaan ja esitellään niin meikkejä, kirjoja kuin
lastenvaippoja. Lehdissä julkaistaan kirja- ja elokuva-arvosteluja, ja
autolehdissä testataan uusia autoja. Miksi Yle ei siis voisi tehdä juttua
uudesta kaupasta?
"Yle ei ole julkaissut sisältöä mainostarkoituksessa
eikä pyrkimyksenä ole ollut edistää Ikean liiketoimintaa", vastasi kanteluun
Ylen uutistoiminnasta vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen. Jääskeläisen mukaan jutun tehtävänä oli
tarjota yleisölle informaatioa heidän arkeensa vaikuttavasta ajankohtaisesta
aiheesta.
Aivan.
"Ikean avajaisia juhlitaan ruuan parissa, sillä
piha-alueella myydään hodareita ja lihapullia ruokarekasta viikon ajan",
hehkutti Yle.
* * *
Julkisen sanan neuvosto pui tätä juttua tammikuussa pitkään.
Pyhittääkö Ylen hyvä tarkoitus mainosmaisen jutun? Vapauttavia tai langettavia jakavia
JSN päätyi äänestyksen jälkeen vapauttavalle kannalle. Huolimatta
mainosmaisista sävyistä juttu ei rikkonut Journalistin ohjeita. Minä ja kolme
muuta neuvoston jäsentä äänestimme langettavan puolesta, sillä pidimme juttua
piilomainontana.
Yle on joutunut viime vuosina yllättävän usein piilomainontasyytteiden
kohteeksi ja saanut kanteluista sekä huomautuksia että vapauttavia ratkaisuja.
Verovaroin toimivalla Ylellä on maakunnissa iso joukko toimittajia, jotka
tekevät hyvin paikallisia uutisia. Kansalaiset saavat vastinetta rahoilleen.
Samaan aikaan paikalliset lehdet kamppailevat hupenevista tulonlähteistä.
Sen vuoksi, juuri nyt, lehdistöllä ei ole varaa sekoittaa
juttuja ja mainoksia. Siksi Yleltä odottaisi entistä suurempaa tarkkuutta
piilomainonnan torjumiseksi. Tästäkin pitäisi keskustella nyt, kun Ylen asema
ja tulevaisuus ovat taas eduskunnan työryhmässä suurennuslasin alla.
Kirjoitus on julkaistu 21.2.16 Salon Seudun Sanomien kolumnipalstalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti